You are currently viewing راهکار های مراقبت از مبلمان چرم
مراقبت از مبلمان چرم

راهکار های مراقبت از مبلمان چرم

 تمیز کردن و مراقبت از مبلمان چرم ترفند خاصی دارد. مبلمان چرمی به دکوراسیون خانه ظاهر لوکس و زیبایی می بخشند و بسیار پرطرفدارند. اگر مراقبت های لازم را انجم ندهید ، احتمال آسیب دیدن چرم وجود خواهد داشت. در این مطلب به بررسی راهکار های  مراقبت از مبلمان چرم می پردازیم تا مبلمان شما عمر طولانی تری داشته باشد.

راهکارهای مراقبت از مبلمان چرم 

جارو کشیدن درزهای مبل چرمی

تمامی درزها، لابه‌لای کوسن‌های مبل و هرجایی که احتمال می‌دهید گردوخاک در آن نقطه جمع شده باشد، توسط جاروبرقی و به کمک برس نرم که به چرم آسیب نرساند، جارو بکشید .

تا گردوخاک و سایر ذرات به طور کلی پاک شوند. اگر این امکان برای شما وجود داشت، کوسن‌های نشیمن را به طور کامل بردارید تا به راحتی بتوانید گردوغبار جمع شده زیر کوسن‌ها را هم جارو کنید.

استفاده از محصولات نگهدارنده و اسپری جلادهنده

آب پایه اصلی برای محلول های شستشوی مورداستفاده در تمیز کردن مبل چرم است. آب به ازبین‌رفتن روغن‌های طبیعی موجود در چرم کمک می‌کند که  درنهایت باعث ایجاد ترک و از بین رفتن درخشندگی  طبیعی چرم می‌شود.

به همین دلیل، استفاده از محصولات و مواد نگهدارنده یا محافظت‌کنند پس از پاک‌کردن لکه‌ها و شستشوی مبل ضروری می‌شود. روغن‌های طبیعی موجود در این محصولات به حفظ ظاهر و حالت طبیعی مبل چرم کمک می‌کند و به مبلتان ظاهر نو و زیبایی پیدا می بخشد. 

کافی است دستمالی را به کمی از محصول موردنظر (محصولاتی که در قالب اسپری یا قوطی حاوی آنها عرضه می‌شوند) آغشته کنید و روی سطح مبل چرم بکشید.

بعد از حدود یک ساعت، نتیجه موردنظر حاصل می‌شود و می‌توانید آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید. بوی خوش و عالی، خاصیت مرطوب‌کنندگی این محصولات و ظاهر نو و تازه‌ای که به مبلتان می‌بخشند.

لیست قیمت قالیشویی

هر ساله اتحادیه قالیشویی تهران نرخ مصوب انواع خدمات قالیشویی را در قالب جدولی در وبسایت خود منتشر می کند. برای مشاهده لیست قیمت قالیشویی امسال دکمه زیر را لمس کنید.

اسپری‌های جلادهنده و براق کننده

اگر بر اثر استفاده مکرر رنگ مبل چرمی شما کمرنگ شده است می‌توانید از اسپری‌های جلادهنده و براق کننده مخصوص استفاده نمایید. اما بسیار مهم است که این بار هم به کتابچه راهنما مراجعه کنید و حتما از اسپری که مخصوص مبل خودتون است استفاده کنید.

اما توجه داشته باشید که استفاده مداوم از این اسپری نیز می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد. بهتر است هر ۶ ماه یکبار در صورت کمرنگ شدن مبل چرمی، ابتدا آن را با یک پارچه خشک از هرگونه گردوغبار پاک نمایید و سپس بر روی یک پارچه تمیز اسپری را پاشیده و سپس به آرامی پارچه را در سطح مبل بکشید.

بدین ترتیب هم رنگ مبلمان شما به حالت اولیه بازگشته و جلا می‌یابد و هم تا میزان فراوانی ترک‌های پدید آمده از بین می‌روند.

رفع آثار خش‌افتادگی و تمیز کردن مبل چرم

اگر استفاده از محلول های دست ساز را ترجیح می دهید مراحل زیر را دنبال کنید .

۱. ظرفی را بردارید و آن را از میزان‌های برابر از سرکه و روغن طبیعی پر کنید. روغن دانه کتان یا روغن لیمو انتخاب‌های بهتری هستند.

۲. دستمال تمیزی را در محلول مرحله قبل فرو کنی دو سپس آن را خوب بچلانید تا فقط نم‌دار و مرطوب باشد. سپس شروع به کشیدن دستمال روی سطح مبل کنید.

۳. اجازه دهید محلول مورداستفاده یک شب کامل روی سطح مبل بماند تا خوب جذب آن شود. روز بعد با پارچه‌ای تمیز آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید.

برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی از روی مبل چرم

خش‌افتادن  یکی از مشکلاتی است که برای این نوع مبلمان به وجود می آید. به‌ویژه گریبان‌گیر کسانی می‌شود که در حیوان خانگی دارند. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌طور تصادفی باعث آن می‌شوند.  برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی، مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. تمیزکردن محل خش‌افتادگی

از یکی از محلول‌های ملایمی که در مطلب  روش های تمیز کردن و شستشوی مبل چرم در خانه معرفی شدند، برای تمیزکردن محل خش‌افتادگی استفاده کنید.

۲. چرب‌ کردن  با روغن

برای این منظور از روغن ملایمی مثل روغن بچه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب که پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و با حرکت‌های دایره‌وار، روی محل موردنظر بمالید.

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

۳. پاک‌ کردن آثار چربی

اجازه دهید روغن خشک شود و سپ، با دستمال خشک و تمیز، آثار آن را پاک کنید.

پیشگیری از لک‌شدن مبل چرم

تمیزکردن فوری مبل

اگر مبلتان لک شد، فورا برای تمیزکردن آن اقدام کنید. به این صورت، احتمال پاک‌شدن لکه بیشتر خواهد بود.

تمیزکردن مبل طی روند منظم

تمیز کردن مبل چرم را طی روندی منظم انجام دهید. لکه‌ها و ذرات گردوغبار به‌مرورزمان روی هم جمع می‌شوند و برای پاک‌کردن آن ها دردسر به‌مراتب بیشتری را متحمل خواهید شد. کافی است هفته‌ای یک بار با پارچه یا دستمالی تمیز مبلتان را گردگیری کنید و از ماندگارشدن لکه‌ها جلوگیری کنید.

ناسازگاری آب با چرم

محدودکردن استفاده از آب

 محلول های شستشوی مبلمان پایه ی آب دارند. حتی اگر از محلول های ارگانیک و دست ساز استفاده کنید باز هم نباید به هر اندازه از آن ها استفاده کنید. چون در چنین شرایطی، آسیب‌دیدن مبل چرم شما محتمل می‌شود؛ چراکه آب، با وجود طبیعی‌بودنش، سازگاری چندانی با چرم ندارد. بنابراین فقط مطابق با دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی که توضیح داده شد، از محلول‌ها استفاده کنید و از روی‌آوردن به آزمون‌وخطا با ترکیب‌ها و مواد دیگر بپرهیزید.

مطالعه دفترچه راهنمای مبل چرم خریداری‌شده

به‌هنگام خرید مبل چرم از دفترچه راهنمایی در اختیارتان گذاشته می‌شود موارد و ملاحظات ذکرشده درباره چگونگی تمیز کردن مبل چرم در آن را به‌دقت مطالعه کنید.

مشاهده مجوز قالیشویی جردن

خوشبختانه اتحادیه قالیشویی تهران خدمات گسترده ای (از جمله مشاهده قالیشویی های مجاز و لیست قالیشویی های غیرمجاز) را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می دهد. با لمس دکمه زیر می توانید جواز قالیشویی حردن را مشاهده کنید.

اگر به دفترچه راهنما دسترسی نداشتید یا اگر از چگونگی تمیزکردن نوع بخصوصی از چرم بی‌اطلاع بودید، با تولیدی مبل یا فروشنده آن ارتباط برقرار کنید.

 محل قرارگیری مبل چرمی به دور از تابش مستقیم خورشید و منبع گرما باشد

قرارگیری مبل چرمی در معرض گرما و تابش مستقیم نور خورشید از اصلی‌ترین عواملی است که موجب ترک خوردگی در سطح پارچه چرمی می‌شود. تهویه مطبوع مناسب نقش بسیار مهمی را در حفظ نرمی و انعطاف مبل چرمی ایفا می‌کند.

البته این کاملا واضح است که اجتناب از گرما و نور مستقیم به طور کامل تقریبا غیر ممکن است اما می‌توان تا حد زیادی این نکته را رعایت نمود. تا جایی که امکان دارد مبل چرمی باید به دور از پنجره‌هایی که نور مستقیم خورشید از آنها عبور می‌کند، شومینه، رادیاتور و سایر سیستم‌های گرمایشی باشد.

 از پر بودن محتویات درون کوسن‌های مبل چرمی اطمینان حاصل کنید

قسمت‌هایی از کوسن نشیمن مبل که افراد بیشتر در آن قسمت می‌نشینند، ممکن است در اثر استفاده مداوم دچار فرورفتگی شود. بنابراین بهتر است هرزمانی که احساس کردید این اتفاق افتاده است داخل کوسن‌ها را بررسی نمایید و محتویات آنها را دوباره پر نمایید. این کار در زیبایی ظاهری مبل تاثیر بسیار زیادی دارد.

یکی از موارد مهم، شستشوی دوره ای مبل است. اگر می خواهید در کم تربن زمان ممکن و بدون زحمت مبل های خود را تمیز کنید تا هیچ اثری از لکه ها باقی نماند، مبلمان خود را به یک قالیشویی مطمئن  بسپارید. یکی دیگر از خدمات متنوع مجتمع قالی شویی جردن، شستشوی انواع مبلمان و تشک در محل است.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها