You are currently viewing پاک کردن لکه خون از روی فرش
پاک کردن لکه خون از روی فرش

پاک کردن لکه خون از روی فرش

خون یکی از ماندگارترین انواع لکه ها است .پاک کردن لکه خون از روی فرش آسان نیست،برای این منظور باید سریع اقدام کرد. خون تازه خیلی راحت تر پاک می شود. در صورت کثیف شدن و لک شدن فرش با خون باید آن را به یک قالیشویی خوب و مطمئن بسپاریم. قالیشویی جردن با استفاده از دستگاه های به روز و کارآمد در شستشوی فرش سخت ترین لکه ها را بدون آسیب زدن به فرش و بدون جا ماندن اثری از لکه پاک می کند. 

اما در بعضی مواقع لکه خون بسیار کوچک و تازه است و ترجیح می دهیم لکه را با استفاده از روش های خانگی خانه پاک کنیم.

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش

لکه را با یک پارچه یا حوله سفید و تمیز , کمی پاک کنید.

دستمال را روی لکه فشار دهید تا خون تاجایی که امکان دارد توسط پارچه جذب شود. اگر شما با یک لکه خون بزرگ طرف هستید,  لکه برداری را از لبه های لکه ، به سمت مرکز انجام دهید. این کار مانع از گسترش لکه خون می شود.لکه را مالش ندهید . این کار باعث می شود که لکه بیشتر در الیاف فرش فرو رود.

اسپری کردن با آب سرد.

لکه خون را با آب سرد اسپری نمایید و اجازه دهید چند دقیقه به همین صورت باقی بماند. اگر بطری اسپری در دسترس ندارید , در مقابل آب را در حدی بر روی لکه بریزید که تنها فرش مرطوب شود چون آب به مقدار زیاد  باعثگسترش لکه خون می شود. هرگز برای پاک کردن لکه خون ، از آب گرم یا داغ استفاده نکنید , این کار  باعث ماندگاری لکه خون بر روی فرش شما می شود.

پاک کردن لکه خون از روی فرش
پاک کردن لکه خون از روی فرش

تکرار عمل مرطوب کردن و خشک کردن فرش

از یک حوله خشک برای جذب رطوبت استفاده نمایید. در صورتی که لکه همچنان موجود بود, دوباره لکه را مرطوب و بعد از چند دقیقه خشک نمایید. این عمل را تکرار کنید تا زمانی که لکه از بین برود. این روش شستشوی فرش ممکن است چند بار تکرار شود . هر دفعه که لکه را با حوله جذب می کنید. می توانید محل جذب لکه روی پارچه را عوض کنید . برای این کار بهتر است از حوله سفید استفاده نمایید.

پودر بچه را با اندکی آب مخلوط کنید

برای از بین بردن لکه خون از روی فرش  مقداری پودر بچه را با آب ترکیب کنید . به نحوی که پودر بچه تبدیل به خمیر شود. سپس لکه خون را کاملا با خمیر پودر بچه بپوشانید و صبر کنید تا خشک شود. در انتها خمیر خشک شده را از روی فرش جدا کنید. اگر به پودر بچه دسترسی ندارید، از نشاسته ذرت یا آرد ذرت استفاده کنید.

استفاده از محلول آب ونمک 

اگر لکه ی خون در گوشه های فرش ایجاد شد، می توانید به سادگی و با کمک آب و نمک، آن را تمیز کنید. در این روش داخل یک تشت مقداری آب سرد و نمک بریزید و لکه گوشه فرش را برای چند دقیقه در این محلول بخیسانید.

پاک کردن لکه خون از روی فرش
پاک کردن لکه خون از روی فرش

خواهید دید که محلول آب و نمک در از بین بردن لکه خون از روی فرش بسیار مفید عمل می کند. در صورتی که لکه در قسمت های داخلی فرش قرار دارد و نمی توان آن را در محلول آب و نمک قرار داد، تکه ای پنبه را با این محلول خیس کرده و روی لکه خون قرار دهید. این کار را چند مرتبه انجام دهید تا لکه خیس و نرم شود و فورا با یک قاشق،آب و خون را از روی فرش جمع کنید.

از مواد شوینده رقیق مایع استفاده نمایید 

1-2 قاشق چایخوری مواد شوینده مایع ظرفشویی را به 1 فنجان آب سرد اضافه نمایید . یک پارچه تمیز را با محلول آغشته کنید و بر روی لکه اعمال نمایید . سپس با آب سرد لکه را اسپری نموده و خشک نمایید .

لیست قیمت قالیشویی

هر ساله اتحادیه قالیشویی تهران نرخ مصوب انواع خدمات قالیشویی را در قالب جدولی در وبسایت خود منتشر می کند. برای مشاهده لیست قیمت قالیشویی امسال دکمه زیر را لمس کنید.

استقاده از هیدروژن پراکساید

این روش ممکن است باعث آسیب به فرش شما شود. به همین علت ابتدا آن را در قسمت کوچکی از فرش در گوشه که  دیده نمی شود امتحان کنید . اگر فرش شما صدمه ندید ، ابتدا هیدروژن پراکساید را روی لکه اسپری کنید. سپس با استفاده از دستمال نم دار با آب سرد ، لکه را پاک کنید.

به منظور سرعت بخشیدن به روند خشک شدن از یک فن استفاده نمایید .

در نظر داشته باشید که اگر خشک شدن فرش  طول بکشد , می تواند باعث بروز لکه های جدید در فرش گردد .اگر شما فن در اختیار ندارید , چند حوله کاغذی را بر روی ناحیه مرطوب شده بگذارید و جسمی سنگین مانند کتاب را بر روی آن قرار دهید و اجازه دهید لکه خشک شود.

درآخر فرش خشک را جارو یا جاروبرقی کنید. این کار باعث می‌شود شکل اصلی الیاف فرش بازیابی شود و فرش به حالت اولیه خود بازگردد .

پاک کردن لکه خون از روی فرش
پاک کردن لکه خون از روی فرش

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

پاک کردن لکه خون از روی فرش دستباف

فرش دستباف بسیار از فرش ماشینی ظریف تر و حساس است و کار خیلی سخت تر می شود . در همه این روش ها توجه داشته باشید که با حوصله کار کنید و نخواهید که سریع این کار را انجام دهید. برای فرش دستباف می توانید ابتدا از همان دستمال خشک و تمیز استفاده کنید.

به هیچ وجه از آب گرم و بخار شو استفاده نکنید چون رنگ نخ های فرش دستباف ازمواد طبیعی است و با آب گرم ممکن است رنگ ها در هم پخش شود و نیاز به قلم زنی فرش پیدا کنند. استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی هم می تواند برای پاک کردن لکه خون از روی فرش مفید باشد.  اما باید خیلی احتیاط کرد و قبل از آن با با یک کارشناس در این زمینه مشاوره کنید.

اما بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش دستباف ، در صورت لک شدن، آن را به یک قالبشویی مطمئن بسپارید . در  قالیشویی جردن تمامی اصول شست و شوی فرش های دست باف به درستی رعایت می شود.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها